آدرس:

کیلومتر6 جاده قدیم کرج، نرسیده به خیابان خلیج، پلاک 694

یاتاقان های محوری

یاتاقان های محوری

با توجه به پیشرفت زندگی بشر در سال های اخیر، انسان ها نیازمند استفاده از انواع ماشین ها هستند. در اکثر موارد در هر کدام از ماشین ها قطعات متحرک کوچک و بزرگی وجود دارند که عملکرد آن ها را بهبود میدهند. در صورت تحرک، این قطعات متحرک دچار اصطکاک میشوند و این اصطکاک موجب هدر رفتن انرژی و آسیب دیدن قطعات متحرک میشوند. (انواع یاتاقان های محوری)

برای کاهش اصطکاک میان این قطعات و همچنین بهبود عملکرد آن ها از قطعاتی به اسم یاتاقان استفاده میکنند. به طور کلی هر تکیه گاهی که باعث آسان تر شدن حرکت و کاهش اصطکاک شود یاتاقان گفته میشود. یاتاقان ها ذارای انواع مختلفی هستند که بر اساس نوع حرکت و ساختار آن ها دسته بندی میشوند.

یاتاقان های محوری

تعریف یاتاقان

همانطور که ذکر شد از یاتاقان برای کاهش اصطکاک میان قطعات متحرک و همچنین جلوگیری از هدر رفت انرژی استفاده میشود. به عبارت دیگر، یاتاقان وسیله ای است که سایر قطعات را مقید میکند که در جهت های خاصی نسبت به هم حرکت کنند. یاتاقان های لغزشی دارای ساختاری ساده تر نسبت به سایر یاتاقان ها دارد.این نوع یاتاقان از دو حلقه داخل هم تشکیل شده است که یکی از حلقه ها به جسم متحرک و دیگری به تکیه گاه متصل شده است. برای کاهش اصطکاک میان حلقه ها از یک لایه نازک روان ساز استفاده میشود که با جذب گرمای قطعات باعث خنک شدن آن ها میشود.

بلبرینگ چیست؟

دسته دیگری از یاتاقان ها، یاتاقان های غلتشی هستند که به آن ها بلبرینگ نیز گفته میشود. معمولا منظور از یاتاقان همان یاتاقان های لغزشی هستند. ساختار بلبرینگ به نحوی است که تعدادی گوی فلزی در میان دو صفحه متحرک قرار میگیرند و برای حرکت صفحات به جای آنکه بر روی یکدیگر بلغزند با غلتش گوی ها به حرکت در می آیند. همانطور که مشخص است لغزیدن اجسام بر روی یکدیگر سخت تر از غلتیدن آن ها بر روی یکدیگر است.

انواع یاتاقان های محوری

انواع یاتاقان ها

یاتاقان ها با توجه به نوع ساختار و کاربردشان انواع مختلفی دارند. از انواع یاتاقان ها می توان به یلتاقان های غلتشی، یاتاقان های مغناطیسی، یاتاقان های ساچمه ای، یاتاقان های لغزشی و… اشاره نمود. در هنگام خرید یاتاقان می بایستی با توجه به نیاز خود آن ها را انتخاب نماییم.

عملکرد بلبرینگ محوری

یاتاقان محوری نوعی یاتاقان غلتشی است. اگر چه آنها امکان چرخش بین قطعات مشابه دیگر یاتاقان ها را می دهند، بلبرینگ های رانش اساساً برای تحمل بارهای محوری طراحی شده اند.

یاتاقان محوری به کاهش اصطکاک و مقابله با فشار کمک می کند و در عین حال حرکت چرخشی یا خطی را بین قسمت های مختلف اتومبیل و سایر ماشین آلات امکان پذیر می کند.

تماس فلز به فلز باعث ایجاد اصطکاک و تنش زیادی در فلز می شود. این اصطکاک معمولاً سایش زودرس فلز را افزایش می دهد و در عین حال باعث تخریب آهسته آن می شود.

عملکرد اصلی یاتاقان های رانش کاهش این اصطکاک است، به طوری که قطعات فلزی می توانند به نرمی کار کنند و در نتیجه دوام آنها افزایش می یابد.

انواع یاتاقان های محوری

انواع و موارد استفاده از یاتاقان محوری

انواع مختلفی از یاتاقان های رانش وجود دارد. بلبرینگ های تراست از این نظر تنوع دارند. از یاتاقان های توپ تشکیل شده است که در یک حلقه پشتیبانی می شوند. این یاتاقان ها در کاربردهای رانش کم با بارهای محوری کوچک استفاده می شوند.

یاتاقان های محوری استوانه ای نوع دیگری هستند. این تنوع شامل غلتک های استوانه ای کوچکی است که به صورت مسطح چیده شده اند. در این نوع، محور غلتک به محور بلبرینگ اشاره می کند. هر دو ظرفیت حمل عالی را ارائه می دهند و مقرون به صرفه هستند.

لینک های مرتبط:

یاتاقان های بلبرینگی در چه صنایعی کاربرد دارد؟

آشنایی با انواع یاتاقان های صنعتی با برندهای معتبر

یاتاقان های شعاعی

تفاوت یاتاقان و بلبرینگ

نحوه روانکاری یاتاقان ها

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.