آدرس:

کیلومتر6 جاده قدیم کرج، نرسیده به خیابان خلیج، پلاک 694

نحوه روانکاری یاتاقان ها

نحوه روانکاری یاتاقان ها

روانکاری یاتاقان برای توانمنمد کردن یاتاقان برای کار کردن به صورت نرمال، جلوگیری از تماس مستقیم بین سیم ها و سطح بدنه نورد، کاهش اصطکاک و سایش در داخل یاتاقان، افزایش طول عمر یاتاقان و همچنین افزایش عملکرد بلبرینگ است.

در عین حال می تواند از زنگ زدگی و خوردگی ناشی از نفوذ اجسام خارجی به بلبرینگ نیز جلوگیری کند. در این مقاله به معرفی برخی از روش های معمول برای روانکاری یاتاقان میپردازیم.

نحوه روانکاری یاتاقان ها

  • روانکاری به صورت دستی

روانکاری به صورت دستی ابتدایی ترین روش ممکن جهت روانکاری یاتاقان ها به شمار میرود. در این روش اگر میزان روان کننده در یاتاقان کافی نباشد از یک روغندان برای اضافه کردن روغن استفاده میکنیم.

با این حال، در این روش نمیتوانیم میزان روغن را به درستی تشخیص دهیم. همچنین ریسک فراموش کردن چک کردن میزان روانکار و دوباره تجدید کردن آن به دلیل سهل انگاری بیشتر خواهد بود.

برای این کار را به بهترین روش ممکن و کارا انجام دهید این است که یک پوشش گرد و غبار یا دریچه توپی روی سوراخ سوخت قرار دهید و از همچنین نمد، پنبه، پشم و غیره به عنوان دستگاه فیلتر استفاده کنید.

نحوه روانکاری یاتاقان ها، روانکاری دستی

  • روانکاری حلقه روغن

حلقه ای که روی شفت آویزان است و می تواند بچرخد، روغن را از حوضچه روغن وارد یاتاقان می کند (شفت باید به صورت افقی قرار گرفته باشد). این روش برای یاتاقان های با سرعت متوسط ​​و بالا با قطر شفت بیشتر از 50 میلی متر مناسب است. حلقه روغن بهتر است بدون درز باشد. هنگامی که نسبت ابعاد یاتاقان کمتر از 2 است، فقط می توانید از یک حلقه روغن استفاده کنید، در غیر این صورت دو حلقه روغن لازم است.

روانکاری حلقه روغن

  • روانکاری طناب روغن

با تکیه بر عملکرد مویرگی و سیفون طناب روغن، روغن روان کننده در فنجان روغن وارد یاتاقان می شود که عمدتاً برای یاتاقان های بار سبک و متوسط ​​با سرعت محیطی کمتر از 4-5 متر بر ثانیه استفاده می شود. علاوه بر این، طناب روغن می تواند نقش فیلتر را در کل فرآیند ایفا کند.

  • روغن کاری پد روغن

از عملکرد مویرگی پد روغن برای اعمال روغن روان کننده در حوضچه روغن به سطح قطر شفت استفاده کنید. این روش همیشه می تواند سطح اصطکاک را تمیز نگه دارد، اما گرد و غبار می تواند منافذ را مسدود کند و باعث عرضه ناکافی روغن شود. مقدار عرضه روغن روانکاری پد روغن معمولاً تنها 1/20 روغن کاری روغن است.

  • روانکاری به صورت حمام روغن

این روش روانکاری به این صورت است که قسمتی از بلبرینگ را در روغن روان کننده فرو می برند. نکته حائز اهمیت در این باره این است که این روش اغلب برای یاتاقان های محوری شفت های عمودی استفاده می شود و برای یاتاقان های شعاعی شفت های افقی مناسب نیست.

  • روانکاری پاششی

روغن روانکاری پاشیده شده توسط بچرخش قطعات چرخان در مخزن روغن به بلبرینگ عرضه می شود که برای یاتاقان های با سرعت بالاتر مناسب است.

نحوه روانکاری یاتاقان ها، روانکاری دستی، روانکاری پاششی

  • روغن کاری تحت فشار

روغن با فشار پمپ روانکاری به یاتاقان عرضه می شود و روغن روانکاری که از یاتاقان جاری می شود برای بازیافت به حوضچه روغن بازیابی می شود. این پایدارترین و روان کننده ترین روش برای تامین روغن است. این روش برای یاتاقان با سرعت بالا، بار سنگین و کشویی مناسب است.

  • روانکاری روغن در گردش

روغن فیلتر شده با پمپ روغن به قسمت های بلبرینگ تحویل داده می شود و روغن روان کننده پس از عبور از یاتاقان فیلتر شده و قبل از استفاده خنک می شود. از آنجایی که روغن در گردش می تواند مقدار معینی گرما را از بین ببرد و یاتاقان را خنک کند، این روش برای حمل قطعات با سرعت بالا مناسب است.

  • روانکاری جت

از پمپ روغن استفاده کنید تا روغن پرفشار را از طریق نازل به یاتاقان پرتاب کنید و روغن تزریق شده به یاتاقان از انتهای دیگر یاتاقان وارد شیار روغن می شود. هنگامی که یاتاقان با سرعت بالا می چرخد، عناصر غلتشی و قفس نیز باعث می شود که هوای اطراف، یک جریان هوا با سرعت چرخش نسبتا بالا ایجاد شود بنابراین ارسال روغن روان کننده به یاتاقان با روش روانکاری عمومی دشوار است. در این زمان، روان کننده باید با پاشش پرفشار به داخل یاتاقان پاشیده شود. موقعیت نازل باید بین حلقه داخلی و مرکز قفس قرار گیرد.

چگونه روش صحیح روانکاری برای بلبرینگ را انتخاب کنیم؟

1) اگر سرعت کار بلبرینگ و شاخص افزایش دما معقول باشد، ابتدا می توان روش گریس را انتخاب کرد.

2) از بین تمامی روش های روغن کشی، روغنکاری قطره ای از نظر فنی و اقتصادی شاخص جامع بالاتری دارد، بنابراین باید به فرآیند انتخاب توجه شود.

لینک های متبط:

یاتاقان های بلبرینگی در چه صنایعی کاربرد دارد؟

آشنایی با انواع یاتاقان های صنعتی با برندهای معتبر

یاتاقان های شعاعی

تفاوت یاتاقان و بلبرینگ

زنجیر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.