آدرس:

کیلومتر6 جاده قدیم کرج، نرسیده به خیابان خلیج، پلاک 694

یاتاقان های شعاعی

یاتاقان های شعاعی

یاتاقان، وسیله‌ای مکانیکی است که ضمن کاهش اصطکاک، قطعات را مقید می‌کند در جهت‌های خاصی نسبت به هم حرکت داشته باشند. اینکه آسمان‌خراش‌ها بتوانند در هنگام وقوع زلزله، حرکت کنند یا عقربه‌های ساعت بتوانند ثانیه‌‌ها را پشت سر بگذارند، همگی با کمک یاتاقان‌ها امکان‌پذیر شده است. اگر یاتاقان‌ها نبودند، همه چیز رفته رفته از حرکت باز می‌ایستاد. حرکت انسان‌ نیز به یاتاقان‌های به کار رفته در مفاصلش وابسته است. تصور دوران صنعتی جدید بدون یاتاقان، بسیار دشوار است. هر دستگاهی که به نوعی با حرکت درگیر باشد، برای نرم‌تر شدن حرکت و کاهش اصطکاک به یاتاقان نیاز دارد. یاتاقان وسیله جدیدی نیست و تاریخچه استفاده از آن به گذشته‌های دور برمی‌گردد.

یاتاقان های شعاعی(ژورنال)

در مواقعی که محور ها به صورت افقی قرارگرفته اند و به گردش در می آیند، برای تحمل بار شعاعی میبایست در موقعیت تکیه گاه ها از این نوع یاتاقان ها استفاده نمود. در توربین بخار و ژنراتور ها از این نوع استفاده میگردد.

یاتاقان یکی از مهم ترین اجزای ماشین آلات وتجهیزات صنعتی است و کلیدی ترین قطعه دستگاه نامید. یاتاقان وسیله ای است که هدف آن تولید حرکات چرخشی و در عین حال کاهش اصطکاک به منظور حرکت اسان، خطی و چرخشی بین سطح آن وسطح دستگاهی است که روی آن نصب می شود.

یاتاقان ها فقط برای مصارف صنعتی کاربردندارند، در واقع آن ها در همه جا در زندگی روزمره ما قرار دارند.کاربرد های یاتاقان در صنف های مختلف نیز وجود دارد  مانند فن، میکسر، ماشین لباسشویی و دستگاه های دیگر هستند.

نوع یاتاقان

برای انتخاب نوع یاتاقان عواملی زیادی را باید در نظر گرفت. مهمترین فاکتور، بررسی ظرفیت بار و نوع بار اعمال شده از نظر جهت و اندازه روی بیرینگ است. بارهای وارد به بیرینگ به صورت زیر دسته بندی می شوند:

بار محوری: نیرو موازی با محور دوران اعمال می شود.

بار شعاعی: نیرو عمود بر محور دوران و در جهت شعاع اعمال می شود.

هر نوع یاتاقان به طوری طراحی شده که نسبت به یک نوع بار مقاومت بیشتری داشته باشد؛ البته بعضی یاتاقان ها همچون بلبرینگ ها هم بار محوری و هم بار شعاعی را در بر میگیرند. در مواردی که یاتاقان باید در برابر بارهای محوری مقاوم باشد استفاده از رولربیرینگ های مخروطی پیشنهاد می شود و یا در مواردی که بار های شعاعی غالب اند استفاده از رولربیرینگ استوانه ای ارجحیت دارد.  و بلبرینگ ها در مواردی که بار ها به نسبت کوچک باشند انتخاب مناسبی هستند و معمولاً قیمت کمتری نیز دارند.

سرعت دورانی عامل دیگری است که در انتخاب یاتاقان باید به آن توجه نمود. وجود قفس در رولربیرینگ ها و بیرینگ های سوزنی امکان مقاومت در سرعت های بالاتر نسبت به نوع بدون قفس ایجاد می کند.

هم چنین در انتخاب بیرینگ باید نا هم راستایی محور ها را در نظر بگیریم و در موارد که این الزام در سیستم وجود دارد از یاتاقان های خود تنظیم استفاده کنیم.

جنس یاتاقان شعایی

یاتاقان ها معمولا از جنس برخی آلیاژ های فولاد و یا پلاستیک ساخته می شوند. گاهی از بیرینگ ها سرامیکی برای کاربرد های خاص نیز استفاده می شود. بیرینگ های سرامیکی نسبت به فولادی سخت ترند و در مقابل سایش مقاومت بیشتری دارند. و علاوه بر آن خورده نمی شوند و وزن کمتری نسبت به نوع فولادی دارند. برخی از بیرینگ های سرامیکی نیز به روانکاری نیاز ندارند. برای پایه و فلنج یاتاقان ها انتخاب های بیشتری در مورد جنس وجود دارد.

کاربردها یاتاقان های شعایی

عموما یک یاتاقان صنعتی با کیفیت باید از موادی محکم تولید شده باشد تا بتواند به خوبی بارهای شعاعی و محوری را دفع کند. انواع جنس های یاتاقان در گروه شایسته تولید و به فروش میرسد . برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه شایسته در ارتباط باشید.

همچنین با توجه به تحمل پذیری بار در جهات مختلف، مدل های مختلفی از یاتاقان صنعتی تولید شده است که هر کدام مناسب یک وسیله و دستگاه خاص می باشد.

نقش اصلی یاتاقان ها در یک دستگاه عبارت است از محلی برای تکیه محور، توپی و همچنین قطعات دارای حرکت می باشد و باید بتواند به خوبی وزن و بار حاصله از آن را تحمل کرده و به عنوان راهنما عمل کند.

 

  • بلبرینگ و رولربیرینگ ها در تمامی ماشین آلات مثل پمپ ها و تجهیزات مربوط به اتوماسیون کاربرد دارد.
  • یاتاقان های هوزینگ در کانوایر ها و بطور کلی در سیستم هایی که شفت بلندی باید نگه داشته شود استفاده می شوند.
  • بیرینگ های خطی منحصراً برای کاربرد های حرکت خطی مثل میزهای کشویی استفاده می شوند.
  • یاتاقان های ساعتی در قطعات بسیار ریز استفاده می شوند و قسمت غلتنده ای در آن وجود ندارد.
  • یاتاقان های بدون اصطکاک برای کاربردهای خاص طراحی شده اند و شامل بیرینگ های هوایی و مغناطیسی هستند.

تقریباً در همه صنایع از بیرینگ ها استفاده می شود. در ادامه برخی از این صنایع ذکر شده اند.

  • هوافضا
  • کشاورزی
  • خودروسازی
  • ماشین ابزار
  • پزشکی
  • معدن
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.