آدرس:

کیلومتر6 جاده قدیم کرج، نرسیده به خیابان خلیج، پلاک 694

کاربرد زنجیرهای صنعتی

کاربرد زنجیرهای صنعتی

از زنجیرهای صنعتی در بسیاری از صنایع از جمله صنایع سیمان، فولاد، معدن،زنجیرهای صنعتی کشاورزی، ماشین آلات صنعتی،نقلیه ای به منظور انتقال قدرت استفاده می ‌کنند. زنجیر صنعتی به طیف گسترده‌ای از ابزارهای مکانیکی اشاره می کند؛ به طوری که از ساده ترین نوع زنجیرهای صنعتی تا پیشرفته ترین آنها در این خانواده جا میگیرند. زنجیرهای صنعتی یا industrial chain جزو ابزارهای مهمی که برای انتقال نیرو استفاده میشوند، هستند.این زنجیرها دارای جنس، ابعاد، اندازه و همچنین انواع متفاوتی خواهند بود.با توجه به اینکه انواع مختلفی از زنجیرهای صنعتی در بازار وجود دارد و همچنین از نظر مهندسی نیز این زنجیرها به دسته های متفاوتی طبقه بندی میشوند. بنابراین برای انتخاب و تقسیم بندی دقیق تر این ابزارهای مکانیکی می بایستی به دو معیار جنس و کاربرد زنجیر توجه نماییم. (کاربرد زنجیرهای صنعتی)

کاربرد زنجیرهای صنعتی

زنجیرهای صنعتی در چه محل هایی استفاده می شود ؟

امروزه مکان هایی که از زنجیرهای صنعتی استفاده می‌کنند روز به روز در حال بیشتر شدن است.این زنجیرهای صنعتی نقش بسیار مهی را در بعضی از تجهیزات صنعتی دارند و نه تنها باعث افزایش عملکرد آنها می شوند بلکه این زنجیرها بسیار بادوام و مقاوم هستند.

زنجیرهای صنعتی معمولا برای محیط های خشن صنعتی که به مقدار زیادی زنجیر احتیاج دارند استفاده می شوند. همچنین این زنجیرهی صنعتی دارای عملکرد بالاتری برای کار در مکان هایی با دمای بسیار پایین هستند. (کاربرد زنجیرهای صنعتی)

علاوه بر آن، زنجیرهای صنعتی به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی گزینه‌های مناسبی برای به کار گرفتن آن ها در بعضی از تجهیزات مکانیکی که مقاومت فشاری بسیار بالایی دارند، هستند. زنجیرهای صنعتی می توانند نرخ خرابی تجهیزات خط تولید را در صنایع کاهش دهد و کاربردهای آن ها روز به روز در حال بیشتر شدن است. بنابراین این زنجیرهای صنعتی طرفداران بیشتری را به سمت خود می‌کشاند.

کاربرد زنجیرهای صنعتی

نگهداری و تعمییرات زنجیرهای صنعتی

  • سفتی و شل بودن زنجیر باید مناسب باشد، اگر زنجیر بیش از اندازه سفت باشد و به اصطلاح تنگ باشد مصرف برق افزایش میابد. همچنین شل بودن نامناسب زنجیر باعث میشود که به راحتی در زنجیر پرش ایجاد شود و زنجیر دچار پارگی شود. بنابراین باید درجه سفتی و شلی زنجیر را قبل از به کار گرفتن آن ها تنظبم نماییم.

زنجیر را باید از وسط کشیده و فاصله بین دو چرخ دنده حدود 2 الی 3 سانتی متر باشد.(کاربرد زنجیرهای صنعتی)

  • چرخ دنده باید بدون اینکه کج شده باشد و یا چرخش در آن وجود داشته باشد روی محور نصب شود. در یک مجموعه انتقال، وجه های انتهایی دو چرخ دنده باید در یک صفحه قرار گیرند. ذکر این نکته ضروری است که  هنگامی که فاصله مرکزی چرخ دنده کمتر از 0.5 متر است، انحراف 1 میلی متر است. هنگامی که فاصله مرکزی چرخ دنده 0.5 متر یا بیشتر باشد، انحراف 2 میلی متر است. با این حال، پدیده جانبی چرخ دنده اصطکاکی مجاز نیست و اگر دو چرخ بیش از حد بزرگ باشند، زنجیر مستعد زنجیر زدایی خواهد بود و سایش سریع اتفاق می افتد.
  • هنگام تعویض چرخ دنده باید دقت کرد که آفست بررسی و تنظیم شود.
  • بعد از اینکه مدتی از زنجیرهای جدید استفاده میکینم این زنجیرها کشیده میشوند و طولانی تر خواهند شد، بنابراین باید تنظیم شوند که این کار آسانی نخواهد بود. میتوانیم برای تنظیم آن ها بعضی از پیوندهای میان حلقه های زنجیر را حذف کنیم تا زنجیر کوتاه‌تر شود ولی رعایت این نکته که تعداد پیوندها می بایستی زوج باشند را باید رعایت کنیم. پیوندها باید از پشت زنجیر عبور کنند، زبانه های قفل در خارج قرار می گیرند و دهانه زبانه های قفل باید در خلاف جهت چرخش باشد. 
  •  زنجیر قدیمی را نمی توان با چند زنجیر جدید ترکیب کرد وگرنه به راحتی به گیربکس ضربه وارد می کند و زنجیر را پاره می کند.
  • روغن کاری به موقع فراموش نشود. زنجیر باید به موقع با روغن روان کننده پر شود. روغن روان کننده باید برای بهبود شرایط کاری و کاهش سایش وارد فضای خالی جفت گیری بین غلتک و آستین داخلی شود.
  • هنگامی که دستگاه برای مدت طولانی نگهداری می شود، زنجیر باید با نفت سفید یا گازوئیل تمیز شود، سپس با روغن یا کره سطح آن را چرب نموده و پوشش دهیم
  • برای جلوگیری از زنگ زدگی، می بایستی زنجیرها را در جای خشک نگهداری کنیم.

لینک های مرتبط:

انواع زنجیرهای صنعتی

فروش و تولید زنجیرهای صنعتی کشاورزی

مزایا و معایب زنجیرهای کشاورزی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.