آدرس:

کیلومتر6 جاده قدیم کرج، نرسیده به خیابان خلیج، پلاک 694

یاتاقان های غلتشی

یاتاقان های غلتشی

انواع مختلفی از یاتاقان ها با نام های یاتاقان های غلتشی و کشویی وجود دارد. یاتاقان های غلتشی که به اشتباه در صنعت با نام یاتاقان های ضد اصطکاک نیز شناخته میشوند، یکی از مهم ترین بخش های تجهیزات دوار و مکانیکی هستند. در صورتی که اشکال یا عیبی در این یاتاقان ها وجود داشته باشد، آنگاه تاثیر بسیار زیادی بر روی ارتعاشات تجهیزات خواهند داشت. بنابراین می بایستی این ارتعاشاتی که در تجهیزات به وجود می آیند را به منظور عیب یابی در یاتاقان ها تحلیل و بررسی نمود.

یاتاقان غلتشی، یاتاقان ضد اصطکاک چیست؟

یاتاقان غلتشی

همانطور که گفته شد این یاتاقان ها در صنعت به اشتباه با نام یاتاقان های غلتشی نیز شناخته میشوند. یاتاقان ضد اصطکاک وسیله ایی است که امکان حرکت آزادانه میان قطعات متحرک و ثابت را فراهم نمینماید. همچنین این یاتاقان های غلتشی یک عنصر ضروری برای تجهیزات مکانیکی به منظور نگه داری یا هدایت قطعات متحرک ماشین، کاهش سایش و اصطکاک به حساب می آیند. این بلبرینگ ها می توانند بار شعاعی و محوری را تحمل کنند.

در این نوع یاتاقان انتقال بار اصلی از طریق تماس غلتشی انجام میگیرد. در این نوع یاتاقان ها، لغزش آستانه حرکت دو برابر لغزش حرکتی خواهد بود. عواملی از جمله ویسکوزیته روغن، بار، و سرعت روغن بر روی مشخصه های اصطکاکی در یاتاقان های غلتشی اثر می گذارند.

اجزا تشکیل دهنده یاتاقان های غلتشی شامل دو عدد ریگ و چند ساچمه خواهد بود. این ریگ ها و ساچمه ها به صورت مماس در بین حلقه ها قرار میگیرند. این نوع از یاتاقان ها از یک قفس که دارای صفحات برنجی و پلاستیکی ای که به صورت موازی قرار گرفته اند، ساخته میشوند که هدف از آن ها جدا کردن ساچمه ها از یک دیگر است.

یاتاقان غلتشی، یاتاقان ضد اصطکاک چیست؟

چرا بلبرینگ های ضد اصطکاک گرم می شوند؟

گرم شدن یاتاقان های رولینگ یک اتفاق رایج است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. با این حال، گرما، در واقع فقط یک نشانگر است و علت واقعی مشکل نیست. دلایل بسیار متفاوتی برای خرابی بلبرینگ وجود دارد که در این مطلب به بررسی بعضی از آن ها می پردازیم.

به عنوان کسی که میخواهد دلایل خرابی بلبرینگ ها تحلیل نماید می بایستی به دمای یاتاقان ها توجه نماید، زیراکه درک میزان گرم بودن یاتاقان یک امر مهم و ضروری به هنگام کار خواهد بود.نحوه طراحی پمپ بر روی میزان گرمای بلبرینگ المنت نورد موثر خواهد بود اما با این حال، هر سه سبک یاتاقان های المنت نورد به صورت نرمال در حین کار دارای دمای معمولی بین 140 تا 155 درجه فارنهایت هستند. معمولا اگر دمای یاتاقان به 180 درجه فارنهایت برسد، به عنوان نقطه هشدار درنظر گرفته میشود. اگر دما به 190 درجه فارنهایت برسد می بایستی پمپ را خاموش کنیم. اگرچه برخی از پمپ ها دارای زنگ خودکار هستند.

هر چقدر هم تخصص کافی در کار داشته باشید؛ تنها با لمس کردن محفظه یاتاقان ها نمی توان دمای آن ها تشخیص داد. پوست دست به صورت نرمال در دمای 130 درجه داغی را احساس می کند که این موضوع باعث می شود که به عنوان یک منبع معتبر برای تعیین دمای پمپ محسوب نگردد. افزایش دما ممکن است به علت مشکل در یاتاقان ها باشد که تشخیص این امر توسط یک متخصص آموزش دیده امکان پذیر خواهد بود.

یاتاقان غلتشی، یاتاقان ضد اصطکاک چیست؟

دلایل بالا رفتن دمای یاتاقان

  • عدم هماهنگی بین پمپ و درایور
  • گرم شدن بیش از حد بلبرینگ های المنت غلتکی به دلیل شیوه های نصب نادرست
  • روغن کاری ناکافی یا بیش از حد
  • آب بندی بلبرینگ فرسوده به صورت نادرست یا ناکافی انجام شده باشد.
  • آسیب ناشی از پرش کاذب ARC الکتریکی Brinelling
  • سن
  • محیط عملیاتی نصب شده

هر یک از این دلایل  میتواند موجب این شود که یاتاقان ها در دمای بالاتر از حد معمول کار کنند و در نهایت پمپ از کار بیفتد. بنابراین هر چه سریعتر باید مشکلات را برطرف نمایید.

لینک های متبط:

یاتاقان های بلبرینگی در چه صنایعی کاربرد دارد؟

آشنایی با انواع یاتاقان های صنعتی با برندهای معتبر

یاتاقان های شعاعی

تفاوت یاتاقان و بلبرینگ

زنجیر

سئو سایت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.