آدرس:

کیلومتر6 جاده قدیم کرج، نرسیده به خیابان خلیج، پلاک 694

نکات کلیدی در خرید کوپلینگ

نکات کلیدی در خرید کوپلینگ

نکات کلیدی در خرید کوپلینگ

در این مطلب به برسی نکات کلیدی در خرید کوپلینگ صنعتی پرداخته ایم .برای خرید ﻛﻮﭘﻠﻴﻨﮓ صنعتی  باید قبلا از اقدام به خرید اطلاعاتی در این مورد کسب نمومد. ﻓﻘﻂ ﺍﻃﻼﻉ ﺍﺯ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺑﺎﺭ ﻭ ﻗﻄﺮ ﻣﺤﻮﺭ ﻛﺎﻓﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻲ ﺑﺎﻳﺴﺖ ﻛﻠﻴﻪ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﻗﺪﺭﺕ و بار  ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮد. اصولاً معيار انتخاب کوپلينگ­ ها با توجه به ميزان توان، دوران آن ، نوع تجهيزات محرک و متحرک، ميزان ناميزاني­ ها، شرايط محيطي و کاري، نوع صنعت و روش نصب و … مي­باشد که داراي پارامتر­هاي زيادي مي­باشد. بایستی ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻮﭘﻠﻴﻨﮓ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺯﻳﺮ ﺭﺍ ﻣﺸﺨﺺ ﻛﻨﻴﺪ.

  • ﻧﻮﻉ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻣﺘﺤﺮﻙ (ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺍﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ، ﻓﺮﻡ ﭘﻤﭗ، ﺳﻨﮓﺷﻜﻦ، ﻣﺨﻠﻮﻁﻛﻦ ﻭ … )
  • ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﻧﺎﻣﻲ
  • حداکثر و خداقل گشتاور
  • میزان نوسان گشتاور حول مقدار نامی
  • دفعات ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻭ ﺭﻭﺷﻦ­ ﺷﺪﻥ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺳﺎﻋﺖ
  • تقارن میان محور ها
  • ﻃﺮﻳﻘﻪ ﻧﺼﺐ ﻛﻮﭘﻠﻴﻨﮓ ﺭﻭﻱ ﻣﺤﻮﺭ
  • قطر محور ها
  • دمای کاری
  • محدوده ﺳﺮﻋﺖ ﺩﻭﺭﺍﻥ
  • ﺿﺮﻳﺐ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ

ویژگی های یک کوپلینگ

  • ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ
  • ﺣﺪﺍﻗﻞ ﻭ ﺣﺪﺍﻛﺜﺮ ﻗﻄﺮ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﻛﻮﭘﻠﻴنگ
  • ﻃﺮﻳﻘﻪ ﻧﺼب
  • ﻧﺎﻣﻴﺰﺍﻧﻲ ﻣﺠﺎز
  • ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﺣﺪﺍﻛﺜﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﺠﺎز
  • ﺍﻧﻌﻄﺎﻑﭘﺬﻳﺮﻱ ﺟﺴم
  • ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻛﺎﺭ ﺩﺭ محیط­های ﮔﺮﻡ ﺭﻭﻏﻨﻲ ﻭ ﺻﻠﺒﻴﺖ ﭘﻴﭽﺸﻲﻛﺎفی

نکات کلیدی در خرید کوپلینگ

میزان گشتاور کوپلینگ

مهمترین معیار در انتخاب سایز کوپلینگ و همچنین نوع کوپلینگ گشتاور می باشد . با توجه به اینکه مدل های مختلف کوپلینگ  دارای رنج تحمل گشتاور خاصی می باشد لذا دانستن گشتاور برای انتخاب مدل کوپلینگ بسیار پر اهمیت می باشد . به عنوان مثال کوپلینگ های دنده ای و کوپلینگ میل پینی قابلیت تحمل گشتاور های بسیار بالا را دارند در صورتیکه کوپلینگ هائی مانند کوپلینگ روتکس و کوپلینگ بیپکس یا کوپلینگ KB در رنج گشتاور های معمولی مورد استفاده قرار می گیرند و کوپلینگ هایی مانند کوپلینگ تایری قدرت تحمل گشتاور های پایین را دارند  بنابراین دانستن گشتاور برای انتخاب مدل کوپلینگ یکی از موارد با اهمیت محسوب می شود.از طرف دیگر دانستن گشتاور در انتخاب سایز کوپلینگ سیار مهم بوده و در وحله اول کوپلینگ مورد نظر بر مبنای گشتاور انتخاب شده و سپس قطر شفت چک شود و در صورتیکه قطر شفت در رنج سایز کوپلینگ مورد نظر نبود از یک سایز بالاتر استفاده شود.

دما

از معیارهای مهم دیگر در انتخاب کوپلینگ می توان به دما یا مقومت در برابر دما  اشاره کرد.در شرایطی که دما زیاد باشد باید از کوپلینگ های تمام فلزی استفاده کرد نظیر کوپلینگ فنری ، کوپلینگ دنده ای و یا حتی در دماهای نه چندان زیاد از کوپلینگ های زنجیری نیز می توان استفاده کرد.همچنین در انتخاب سایز کوپلینگ نیز باید دما لحاظ شود بدین صورت که پس از محاسبه گشتاور اولیه فاکتور دما St باید در گشتاور اولیه به دست آمده ضرب شود و از گشتاور نهایی بدست آمده برای انتخاب سایز کوپلینگ استفاده کرد.

نکات کلیدی در انتخاب کوپلینگ

انعطاف پذیری کوپلینگ ها

از عوامل مهم دیگر در انتخاب نوع کوپلینگ انعطاف پذیری است که در صورت نیاز به شرایطی به این شکل جهت بهره مندی از انعطاف پذیری کوپلینگ در دو حالت زاویه ای و حالتی که مربوط به جذب شوک های استارت و استاپ می شود از فلکسیبل کوپلینگ ها استفاده می شود.

خلاص شدن بدون حرکت دو شفت کوپلینگ

از جمله نکات با اهمیتی که قبل از انتخاب کوپلینگ باید در نظر گرفته شود این است که در مواردی به دلایل مختلفی مانند سنگین بودن تجهیزات ، دشواری الایمنت کردن کوپلینگ  و همچنین شرایطی که نیاز به این وجود دارد که باید بدون جابجایی کوپلینگ مورد نظر خلاص شود. در چنین شرایطی ایران کوپلینگ قادر به ارائه کوپلینگ روتکس پیچی و کوپلینگ KB سه تکه که مشابه با نمونه N-Eupex A است را می باشد.این کوپلینگ ها به واسطه طراحی خاص  خود قادر به خلاص شدن بدون جابجایی و حرکت شفت ها می باشند.

نکات کلیدی در انتخاب کوپلینگ

فیوز بودن :

کوپلینگ ها در شرایط مختلف کاربردهای مختلفی دارند . در شرایطی کوپلینگ ها نباید به عنوان فیوز عمل کند و اگر بر اثر شوک دچار شکستگی شود ممکن است که اثرات زیان باری به بار آورد .

نداشتن لقی در کوپلینگ در حرکت چرخشی

از دیگر موارد مهم در انتخاب نوع کوپلینگ  ها مواردی است که نباید لقی در حرکت چرخشی کوپلینگ باشد مانند مواردی که پوزیشن کنترل مورد نظر می باشد در چنین مواردی از کوپلینگ های بدون لقی یا زیرو بکلش استفاده می شود.کوپلینگ های روتکس ایران کوپلینگ با رابط GS و شور ۹۸ ، کوپلینگ های فنری یا ِDisc Coupling ، کوپلینگ زنجیری ، کوپلینگ دنده ای دارای این قابلیت می باشند.

محیط کار :

محیط کار کوپلینگ از موارد مهمی است که باید درانتخاب متریال مورد استفاده در ساخت کوپلینگ  به شدت مورد توجه قرار بگیرد . مثلا محلی با رطوبت بالا حتما کوپلینگ های مورد استفاده باید از کوتینگ مناسب برخوردار باشند و یا جنس کوپلینگ ها از فولاد های زنگ نزن باشد که در شرایط مختلف از نحوه های پوشش دهی متفاوتی استفاده می شود . همچنین در خصوص استفاده از کوپلینگ هائی که دارای واسطه می باشند.

خرید کوپلینگ صنعتی در فروشگاه شایسته

با توجه به آنچه گفته شد ﺍﻭﻟﻴﻦ ﻗﺪﻡ ﺟﻬﺖ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻮﭘﻠﻴﻨﮓ ﺑﺮﻣﺒﻨﺎﻱ ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﺍﻧﺘﻘﺎﻟﻲ ﻭ ﻗﻄﺮ ﻣﺤﻮﺭ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﺳﭙﺲ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮﺩﻥ ﻛﻮﭘﻠﻴﻨﮓ ﺟﻬﺖ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻧﺼﺐ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻧﺎﻣﻴﺰﺍﻧﻲ ﻣﺠﺎﺯ ﻭ ﺳﺮﻋﺖ ﻭ ﺩﻣﺎﻱ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﻣﻲﮔﺮﺩﺩ. با تمام توضیحات فوق شما به صورت روزانه میتوانید در مورد انواع کوپلینگ های صنعتی با کارشناسان ما در گروه صنعتی شایسته در ارتباط باشید و محصول مورد نظر خود با وجود شرایط مد نظر خود را خرید بفرماید .

نکات کلیدی در خرید کوپلینگ

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.