آدرس:

کیلومتر6 جاده قدیم کرج، نرسیده به خیابان خلیج، پلاک 694

یاتاقان ساچمه ای (Ball Bearings)

یاتاقان ساچمه ای (Ball Bearings)

یاتاقان ساچمه ای یکی از رایج ترین نوع یاتاقان می باشد که این یاتاقان ها در اکثر وسایل مانند اسکیت تا وسایل سنگین  , و دستگاه های صنعتی بکار می روند.

یاتاقان یکی از مهم ترین اجزای ماشین آلات و تجهیزات صنعتی است و کلیدی ترین قطعه دستگاه نامید. یاتاقان وسیله ای است که هدف آن تولید حرکات چرخشی و در عین حال کاهش اصطکاک به منظور حرکت اسان، خطی و چرخشی بین سطح آن وسطح دستگاهی است که روی آن نصب می شود.

یاتاقان ها فقط برای مصارف صنعتی کاربردندارند، در واقع آن ها در همه جا در زندگی روزمره ما قرار دارند.کاربرد های یاتاقان در صنف های مختلف نیز وجود دارد  مانند فن، میکسر، ماشین لباسشویی و دستگاه های دیگر هستند.

عموما یک یاتاقان صنعتی با کیفیت باید از موادی محکم تولید شده باشد تا بتواند به خوبی بارهای شعاعی و محوری را دفع کند. انواع جنس های یاتاقان در گروه شایسته تولید و به فروش میرسد . برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه شایسته در ارتباط باشید.

همچنین با توجه به تحمل پذیری بار در جهات مختلف، مدل های مختلفی از یاتاقان صنعتی تولید شده است که هر کدام مناسب یک وسیله و دستگاه خاص می باشد.

نقش اصلی یاتاقان ها در یک دستگاه عبارت است از محلی برای تکیه محور، توپی و همچنین قطعات دارای حرکت می باشد و باید بتواند به خوبی وزن و بار حاصله از آن را تحمل کرده و به عنوان راهنما عمل کند.

این یاتاقان ها هم بارهای محوری و هم بارهای شعاعی را تحمل می کنند و بیشتر در جاهایی که بار نسبتا کو چک است بکار می روند.

یاتاقان ساچمه ای (Ball Bearings)

یاتاقان های ساچمه از جمله قطعات مهم و پرکاربردترین نوع یاتاقان ها هستند و میتوانند بارهای شعاعی و محوری را تحمل کنند. این نوع یاتاقان ها همچنین به عنوان یاتاقان تک ردیفه با شیار عمیق نیز شناخته میشوند. با توجه به شکل زیر حلقه داخلی معمولا به شفت متحرک بسته میشود و شیار روی قطر خارجی، مسیر ساچمه رو را ایجاد می کند.

حلقه خارجی همچنین داخل محفظه ی یاتاقان یا کاسه نمد نصب میشود. مسیر ساچمه رو معمولا دارای انحنایی به اندازه 51.5% تا 53% از قطر ساچمه است. ساچمه رو هایی با انحنای کوچکتر سبب ایجاد اصطکاک بالا به دلیل تنگ بودن مسیر حرکت ساچمه ها میشود.

همچنین ساچمه روهایی با انحنای بیشتر از مقدار بالا باعث کم شدن عمر یاتاقان در اثر خستگی به دلیل افزایش تنش خواهد شد.نقطه تماس بین ساچمه و مسیر حلقه خارجی به دلیل شکل کروی ساچمه ها بسیار کوچک است. این کروی بودن همچنین سبب گردش ساچمه ها بصورت نرم و هموار خواهد شد.

اگر نقطه تماس خیلی کوچک باشد یاتاقان در یک نقطه خاص در معرض بار گذاری بیش از حد میشود و در آن نقطه دچار تغییر شکل میشود که اصطلاحا دفرمه شدن میگویند و یاتاقان غیرقابل استفاده میشود. یاتاقان های ساچمه ای معمولا جایی بکار میروند که بار نسبتا کم باشد.

یاتاقان شیار عمیقِ (Deep Groove)‌ تک ردیفه قادر است هر دو نوع نیروی شعاعی و تراست را تحمل کند. استفاده از شیار پر کننده (Filling Notch) در رینگ‌های درونی و بیرونی، امکان افزایش تعداد ساچمه‌ها را فراهم می‌سازد. در نتیجه، ظرفیت بار، بیشتر می‌شود. اما از سوی دیگر، با این کار، ظرفیت تحمل نیروی تراست کاهش می‌یابد.

زیرا با وارد شدن نیروی تراست، ساچمه‌ها به لبه شیار ضربه می‌زنند. ویژگی یاتاقان تماس زاویه‌ای  این است که ظرفیت بالایی برای تحمل نیروی تراست دارد. تمام این یاتاقان‌ها می‌توانند در یک یا هر دو طرف، حفاظ (shield) هم داشته باشند. این حفاظ‌ ها یاتاقان را به طور کامل مسدود نمی‌کند ولی می تواند تا حدی از ورود گرد و غبار به داخل آن جلوگیری کند. همین‌طور ممکن است یاتاقان‌ها به همراه آب‌بند (کاسه نمد) ساخته شوند. یاتاقان‌هایی که در هر دو طرف دارای آب‌بند هستند، در کارخانه روغن‌کاری می‌شوند. به طوری که دیگر نیازی به استفاده از مواد روان‌کاری برای آن مدل خاص از یاتاقان نباشد.

هنگامی که از یاتاقان‌های تک‌ردیفه استفاده می‌شود، فقط مقدار جزئی عدم همترازی قابل قبول است و این یاتاقان‌ها قادر به تحمل مقادیر بزرگ ناهم‌راستایی (Misalignment) نیستند. اما اگر میزان ناهم‌راستایی زیاد باشد، از یاتاقان‌های خودمیزان (self-aligning) (مانند شکل ح) استفاده می‌شود. برای تحمل بارهای سنگین‌تر در هر دو جهت شعاعی و تراست، یاتاقان‌های دو ردیفه به کار می‌روند. گاهی هم بدین منظور، از دو یاتاقان تک‌ردیفه در کنار هم استفاده می‌شود. اما بدیهی است که استفاده از یاتاقان دو ردیفه به دلیل کمتر بودن قطعات به کار رفته در آن، به صرفه‌تر است.

طریقه عملکرد یاتاقان ساچمه ای

طریقه عملکرد یاتاقان ساچمه ای، به این صورت است که بار از جداره بیرونی به ساچمه ها انتقال پیدا می کند و از آنجا نیز به جداره ی درونی منتقل می شود.

این ساچمه ها به دلیل گرد و حالت کروی بودن در نقاط کوچکی با دیواره های درونی و بیرونی تماس پیدا میکنند که باعث می شوند به آرامی و به نرمی بچرخند.

این موضوع باعث می شود سطحی که بار را تحمل می کند کوچک باشد بنابراین اگر بار اضافه ای بر این یاتاقان وارد شود ساچمه ها دچار تغییر شکل یا له شدگی می شوند که آن هم باعث خرابی یاتاقان خواهد شد.

نوع دیگری از این یاتاقان ها وجود دارد که معمولا برای کارهایی با سرعت پایین مورد استفاده قرار می گیرند و به همین دلیل نمی توانند بارهای شعاعی زیادی را تحمل کنند. این یاتاقان ها، یاتاقان های محوری – ساچمه ای، نام دارند.

در صندلی های چرخان و نیز میزهای دایره ای شکل که دارای پایه وسط هستند از این یاتاقان ها استفاده می شود.

گروه صنعتی شایسه فروش انواع یاتاقان های صنعتی در بازار ایران همچنین فروش انواع زنجیر صنعتی در سایز و الیاژ های مختلف و سفارشی سازی برای صنایع مختلف بازار

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.