آدرس:

کیلومتر6 جاده قدیم کرج، نرسیده به خیابان خلیج، پلاک 694

کاربرد زنجیر تایم در گیربکس اتومبیل

کاربرد زنجیر تایم در گیربکس اتومبیل

کاربرد زنجیر تایم در گیربکس اتومبیل : به منظور ایجاد یک زمان‌بندی مناسب برای باز شدن سوپاپ‌های، انجام گرفتن درست، هماهنگ و دقیق فرآیندهای، احتراق و تخلیه، از زنجیر تایم استفاده می‌شود. با توجه به اینکه حرکت پیستون‌ها و باز شدن سوپاپ‌ها برای ورود هوا و سوخت باید با یکدیگر در هماهنگی خاصی باشند، تسمه تایم یا زنجیر تایم میل سوپاپ و میل‌لنگ را به یکدیگر متصل کرده و ارتباط صحیح میان چرخش آن‌ها را برقرار می‌کند. این ارتباط باعث ایجاد یک تعادل بسیار دقیق بین سیستم موتور میشود.

زنجیر تایم

زنجیر تایم همان کار تسمه تایم را می کند ، اما معمولا کمی طولانی تر عمر می کند . برخی تولید کنندگان توصیه می کنند در فواصل زمانی خاصی زنجیر تایم باید تعویض شود ، اما برخی دیگر نیز طول عمر آن را برابر با طول عمر خود ماشین می دانند . زنجیر تایم دقیقا مانند زنجیر دوچرخه به نظر می رسد و همانطور که انتظار دارید صدای بیشتری از تسمه تایم دارد . مشکل دیگر زنجیر تایم این است که اگر پاره شود ، معمولا صدمه خیلی بیشتری نسبت به پاره شدن تسمه تایم ایجاد می کند . البته این بدان معنا نیست که پاره شدن تسمه تایم آسیبی ایجاد نمی کند  قطعا ایجاد می کند . اما وقتی تسمه تایم پاره می شود فقط لازم است شما قطعات بالایی آن را پیاده کنید . اما زنجیر تایم احتمالا منجر به خساراتی می شود که تعویض کل موتور مقرون به صرفه تر از تعمیر آن است.

زمان بندی موتورها در ابتدا توسط دنده و بعضی زنجیر انجام می ‌شد که باعث می ‌گردید موتور ماشین با سر و صدا و اصطلاحاً سنگین کار کند . به همین دلیل و همچنین به علت سادگی استفاده ، هزینه کمتر ، عدم نیاز به روغن کاری و راندمان بالاتر ، به تدریج چرخ دنده ها جای خود را به زنجیر ، و زنجیر جای خود را به تسمه داد .

کاربرد زنجیر تایم در گیربکس اتومبیل

کاربرد زنجیر تایم در گیربکس اتومبیل

در موتور احتراق داخلی ، دنده تایم به واسطه میل تایم و یا زنجیر تایم و یا تسمه تایم میل لنگ را به میل بادامک متصل می ‌کند ، تا به نوبت بسته شدن و بازشدن دریچه سوپاپ ‌ها را کنترل کند . یک موتور چهار زمانه مستلزم این است که سوپاپ‌ ها یک بار در هر دو دور میل لنگ باز و بسته شوند که دنده تایم به واسطه میل تایم و یا زنجیر تایم و یا تسمه تایم این کار را انجام می ‌دهد . این تسمه دارای دندانه‌ هایی است تا به وسیله آن ، میل بادامک (ها) را همزمان با میل لنگ بچرخاند . در بعضی از طراحی‌های موتور ، تسمه تایم همچنین می‌ تواند برای به حرکت دراوردن دیگر اجزاء موتور از قبیل پمپ آب و پمپ روغن نیز استفاده شود .

ویژگی زنجیر تایم

کاهش هزینه تولید را باید اساسی ترین مزیت زنجیر تایم دانست این در حالیست که استفاده از این قطعه منجر به کاهش وزن موتور نسبت به دنده تایم نیز خواهد شد.
 
افزایش قدرت موتور و گشتاوری موتور، کاهش هزینه سرویس و نگهداری، کاهش چشمگیر لزرش موتور، کاهش صدا نسبت به دنده تایم در دراز مدت، تنظیم دقیق تر تایم سوپاپ ها نسبت به دنده تایم و همچنین عمر بسیار بالا نسبت به دنده تام و تسمه تایم نیز از دیگر مواردی است که استفاده از زنجیر تایم را توجیه پذیر می کند.
 
در حال حاضر زنجیر تایم بیشتر در موتور وسایل نقلیه گران قیمت و پر شتاب و پر قدرت ( ماشین های مسابقه ای ) مورد استفاده قرار می گیرد.
 
 
در تشریح معایب این قطعه می توان به دقیق نبودن تایم سوپاپ ها بعد از مدت کار طولانی و شل شدن زنجیر، وزن بیشتر نسبت به تسمه تایم و تعمیرات سخت تر نسبت به تسمه تایم اشاره کرد.
 

مقایسه تسمه تایم با زنجیرتایم

تسمه های لاستیکی بسیار آرام و بیصدا هستند. اما دچار فرسایش می شوند. و بیشتر خودروسازان توصیه می کنند که تسمه تایم در هر 80 هزار مایل تعویض شود. تسمه تایم به وسیله یک سرس از قرقره ها کار می کند و به وسیله یک سری کشنده به حرکت در می آیند. این کشنده ها هم در زمان تعویض تسمه تایم باید تعویض شوند زیرا آنها هم دچار فرسودگی می شوند. حتی بیشتر مکانیک ها توصیه می کنند تا واترپمپ خودرو هم در همین زمان تعویض شود.

اما زنجیرتایم هم همان کار تسمه تایم را انجام می دهد اما دارای عمر نسبتا طولانی تری است و برخی از خودروسازان توصیه می کنند در فواصل زمانی معینی ، زنجیرتایم باید تعویض شود در صورتی که برخی از تولیدکنندگان خودرو هستند که معتقدند طول عمر زنجیرتایم برابر طول عمر خودرو می باشد. خوب زنجیر تایم همانطور که مشخص است از جنس فلز است و طبیعتا صدای بیشتری دارد. اما تجربیات نشان داده که در صورت پاره شدن زنجیرتایم صدمات به مراتب بیشتری در مقایسه با پاره شدن تسمه تایم به موتور خودرو وارد می شود. البته پاره شدن تسمه تایم هم صدمات زیادی را به خودرو وارد می کند و در کل از منظر مقایسه تسمه تایم با زنجیرتایم باید گفت که پاره شدن جفتشان هزینه های زیادی را بجا می گذارد ولی پاره شدن زنجیرتایم می تواند صدمات بسیار بیشتری داشته باشد.

زنجیر صنعتی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.