آدرس:

کیلومتر6 جاده قدیم کرج، نرسیده به خیابان خلیج، پلاک 694

کاربرد زنجیر های صنعتی

کاربرد زنجیر های صنعتی

زنجیر نام رشته‌ای است که از حلقه‌های متصل به هم ساخته شده‌است. زنجیرها معمولاً از فلز ساخته شده‌اند.

  • زنجیرهایی که برای کشیدن، بلند کردن اشیا یا برای جلوگیری از سرقت بکار گرفته می‌شوند، که این زنجیرها به هر طرف قابلیت انعطاف‌پذیری دارند.
  • زنجیرهایی که برای انتقال قدرت ماشین‌آلات ساخته می‌شوند و تنها در یک سو قابلیت انعطاف دارند، مانند زنجیر دوچرخه

زنجیرها به‌طور عمده برای انتقال توان مکانیکی در انواع مختلفی از ماشین آلات کشاورزی، صنعتی و خانگی استفاده می‌شوند. از جمله کاربردهای زنجیرها می‌توان به استفاده از آنها برای نوارهای نقاله، ماشین‌های سیم کشی، ماشین‌های لوله‌کشی، دستگاه‌های چاپ، خودروها، موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها  و انواع دستاه های صنعتی مثل  cnc و …  اشاره کرد.

زنجیر صنعتی از کاربردی ترین قطعات صنعتی است که برای انتقال قدرت، انتقال و لیفت کردن اجسام بزرگ و سنگین در ماشین آلات صنعتی، دستگاه های صنعتی انتقال و یا کشاورزی و دیگر صنعت ها کاربرد دارد. از جمله ماشین‌هایی که زنجیرهای صنعتی در کارکرد آن‌ها نقش مهمی دارد،اواع موتور های دستگاه های مختلف، اتومبیل، موتور سیکلت، دوچرخه و غیره هستند.

کاربرد زنجیر های صنعتی

از آنجا که تقریبا می توان ردپای این محصول را در هر صنعتی و یا کارکرد های صنعتی مشاهده نمود، این انتظار منطقی به نظر می رسد که باید بتوان زنجیر های صنعتی را با توجه به نیاز های متفاوتی تولید نمود.

انتقال قدرت ها در اندازه های متنوع، فضاهای متفاوت صنعتی و کاربرد های متنوع محیطی، شرایط حاکم بر ساخت زنجیر های صنعتی را تحت تاثیر خود قرار می ‌دهند.

از جمله شرایط حاکم بر ساخت این زنجیرها، مسئله ی جنس آن می باشد.

هر کارکرد صنعتی با توجه به فضای کاری خود به دنبال جنس خاصی از زنجیر صنعتی روانه ی بازار های فروش این محصول می شود.

از انواع متریال های مورد استفاده در ساخت زنجیر های صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فولاد
آهن
استیل
ورق گالوانیزه
پلاستیک

زنجیر هنگامی که با چرخ همگام خود درگیر شود نیرو را به چرخ دنده دیگر منتقل می کند. زنجیر صنعتی می تواند به تنهایی عامل حرکت بوده و یا درحالتی عامل به حرکت در آوردن ابزاری دیگر باشد. زنجیرهای صنعتی با توجه به اندازه و گام دارای قدرت کششی بالا و به صورت کنترل شده و بدون خلاصی است. از نقاط ضعف این زنجیرها می توان به ایجاد صدا در موقع کارکردن و وزن بالا اشاره کرد.

انواع زنجیر صنعتی کدامند؟

در حال حاضر انواع مختلفی از زنجیرهای صنعتی در بازار موجود است و به لحاظ مهندسی نیز معیارهای گوناگونی برای دسته‌بندی آنها وجود دارد. با این حال، جنس زنجیر و کاربرد زنجیر دو معیار اصلی برای تقسیم‌بندی این ابزار مکانیکی هستند.
زنجیرهای صنعتی بادوام و باکیفیت عموماً از جنس فولاد (Steel) هستند که در فرآیند تولید آنها استانداردهای گوناگونی لحاظ می‌شود؛ بدین ترتیب شاخص‌هایی نظیر طول عمر زنجیر، دوام و مقاومت آن و همچنین وزن هر یک از آنها ارتباط مستقیمی با کیفیت فولاد بکار رفته دارد.
زنجیر های موجود در گروه زنجی صنعتی شایسته
  1. زنجیر باله دار
  2. نجیر خط هوایی مونوریل
  3. زنجیر شاخکدار
  4. زنجیرهای غلطکی
  5.  کانوایر
  6. زنجیر فلی فلور
  7. زنجیر فلت
  8. زنجیر سفاله کش
  9. زنجیر محافظ کابل

کاربرد زنجیر صنعتی - زنجیر های صنعتی شایسته

کاربرد زنجیر صنعتی شایسته

زنجیرها در صنایع کاربردهای متنوعی دارند که در ادامه به برخی از پراهمیت‌ترین کاربردهای آن اشاره می‌کنیم.

زنجیرها در عمر ماشین آلات صنعتی موثر اند و با کاهش فشار وارد به دستگاه باعث افزایش طول عمر ان ها میشوند.

زنجیرها برای انتقال قدرت، حرکت، کشیدن و بلند کردن اجسام کاربرد دارد.

در کشاورزی نیز از این تجهیزات مفید استفاده می‌شود با استفاده از آن به کشاورزان کمک زیادی شده‌است.برای مثال دستگاه کامباین برای تمام کشاورز ها اشنا میباشد که با زنجیر های قدرتمند صنعتی کمک زیادی به کشاورزان کرده است.

دیگر صنعت هایی چون راه سازی، انبارداری، کارخانه های سنگبری، صنعت سیمان و فولاد و… با کمک انواع زنجیر های صنعتی کار بسیار راحت شده است.

مزایای استفاده از زنجیر

زنجیرها انتقال قدرت و حرکت در فاصله  زیاد را ممکن ساخته‌اند.

زنجیرها می‌توانند قدرت و حرکت را به چند جهت همزمان منتقل کنند.

زنجیرها در شرایط مختلف محیطی مانند حرارت بالا، عدم وجود بهداشت، رطوبت و غیره قابل استفاده هستند و از این لحاظ هیچ گونه محدودیت مصرف ندارند.

راندمان و کارایی زنجیرها بسیار بالا است.

زنجیر های صنعتی عمر دستگاه هارا بسیار زیاد میکنند

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.