آدرس:

کیلومتر6 جاده قدیم کرج، نرسیده به خیابان خلیج، پلاک 694

کاربرد دنده زنجیر

کاربرد دنده زنجیر

دنده زنجیر وسیله‌ای است برای انتقال توان دَوَرانی از یک محور به محور دیگر که طی آن، مقدار گشتاور یا سرعت دَوَرانی یا جهت چرخش یا راستای محوری می‌تواند تغییر کند. دنده و زنجیر نیز همین کار را می‌کنند، اما با کیفیتی متفاوتو صنعتی تر …

کاربردهای آن در پمپ ها و بلند کردن اجسام سنگین مانند مصالح ساختمانی و .. همچنین دستگاه هایی صنعتی  استفاده می شده است.

گروه زنجیر صنعتی شایسته فروش و تولید تخصصی انواع زنجیر های صنعتی و دنده زنجیر در ایران میباشد.

دنده زنجیر چیست؟

دنده زنجیر در صنعت، دنده و زنجیر  هر یک به تنهایی معنای کاربردی چندانی ندارند و تنها زمانی که چرخ‌دنده با زنجیر همراه می‌گردد معنا و مفهوم کاربردی می‌یابد. بنابراین چرخ زنجیر یکی از تجهیزات صنعتی و چرخی‌ دندانه‌دار است که ردیف و شبکه‌ای از زنجیرها حول آن قرار می‌گیرد و به واسطه دندانه‌های آن قدرت یا حرکت انتقال می‌یابد؛ بدین صورت که زنجیر همراه با ساختاری که دارد می‌‌تواند در مسیر چرخش چرخ‌دنده با قرارگیری بر شاخک‌ها و دندانه‌های آن، نیروی تولید شده را به چرخ‌دنده‌های بعدی منتقل نماید.

کاربرد چرخ دنده و دنده زنجیر

می‌توان هر چرخ دنده که با مکانیزم زنجیر روی آن همراه باشد چرخ زنجیر یا دنده زنجیر نامید. چرخ زنجیر یک روش معمول برای انتقال نیرو و تغییر گشتاور خروجی یا سرعت یک سیستم مکانیکی است و زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بخواهیم بین دو محور که در جای خود ثابت هستند یا بین دو یا چند شفت چرخشی، قدرت یا حرکت را انتقال دهیم.

کاربرد دنده زنجیر

  • انتقال قدرت و حرکت
  • جابه‌جایی مواد و اجسام
  • اهداف زمان‌بندی
  • انتقال حرکت و قدرت مکانیکی

چرخ زنجیر یکی از بهترین، مناسب‌ترین و ارزان‌ترین روش‌هایی است که در صنعت برای انتقال حرکت و قدرت مکانیکی در سیستم‌ها و کشیدن و بلند کردن اجسام استفاده می‌شود، در بحث انتقال نیرو، می‌توان از انواع کوپلینگ‌ ها، تسمه‌ها و یا گیربکس‌ها (جعبه‌دنده‌ها) نیز استفاده کرد، اما استفاده از چرخ زنجیر صنعتی از لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و علاوه بر عدم بهره گیری از فن‌آوری پیچیده یا خاص، با انتقال مطمئن و راندمان بالای نیرو همراه است.

کاربرد دنده زنجیر در هماهنگ‌سازی حرکات

همچنین از انواع چرخ زنجیرها به عنوان وسیله‌ای برای هماهنگ‌سازی حرکات زمانی مانند سیستم زمانبندی سوپاپ در موتورهای چهار چرخ استفاده می‌شود. از جمله صنایعی که از دنده زنجیر بهره می‌برند می‌توان به صنعت اتومبیل، صنایع کشاورزی، غذایی، الکترونیک، فولاد، صنایع شیمیایی، دوچرخه و صنایع موتورسیکلت اشاره کرد که به واسطه طراحی تکنولوژی و روش‌های جدید تولیدی، نیازمند بهره‌گیری از انواع عملکردهای این وسیله هستند. در ضمن نوع تخصصی آن را می‌توان در شرایط محیطی سخت (برای مثال در حضور گرد و غبار، محیط‌های خورنده، آب دریا و غیره) به کار بست.

چرخ دنده زنجیر جهت انتقال نیرو

چرخ زنجیرها جهت انتقال نیرو و سایر اهداف کاربردی، بسته به میزان فشار و قدرت، در ابعاد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این انتقال می‌تواند شامل گستره وسیعی از عملکرد‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی و حتی امور جاری در زندگی روزمره از جمله انتقال نیرو در یک دوچرخه‌ی ساده تا به حرکت در‌آوردن محور‌ها و شفت‌های سنگین و پیچیده‌ی صنعتی باشد.

کاربرد چرخ دنده و دنده زنجیر

ویژگی چرخ دنده

از راه های بسیار خوب و کم هزینه برای برای انتقال حرکت در سیستم های مختلف زنجیر و چرخ دنده است. زنجیر و چرخ دنده در کاربردهای مختلفی کاربرد دارد و دارای مزایا خوبی است. این قطعه پر استفاده در انواع دستگاه های مختلف و صنایع مختلفی کاربرد دارد . از مهم مترین مزایای زنجیر و چرخ دنده می توان به انتقال قدرت اشاره کرد.

زنجیر و چرخ دنده

چرخ دنده یکی از بهترین و مناسب ترین و ارزانترین روش هایی است که برای انتقال حرکتی در سیستم ها استفاده میشود. کاربرد زنجیر و چرخ دنده در دستگاه های صنعتی دارای مزایا و معایبی است. از مزایای آن میتوان به کشش بسیار بالای آن در انتقال قدرت اشاره نمود و از معایب آن نیز پر سر و صدا بودن آن میباشد. یکی دیگر از کاربردهای زنجیر و چرخ دنده های این سیستم انتقال این است که میتوان به کارخانه های صنعتی ، کارگاهها و موتور سیکلت اشاره نمود. زنجیر و چرخ دنده ها بستگی به میزان فشار و قدرت در دستگاه ، جهت انتقال نیرو در سایزهای مختلف استفاده میشوند.

کاربرد چرخ دنده ها

تغییر جهت چرخش افزایش یا کاهش سرعت چرخش انتقال حرکت دورانی به یک محور دیگر همزمان سازی حرکت دو محور

کاربرد چرخ دنده و دنده زنجیر

انواع چرخ‌دنده

چرخ‌دنده ساده

چرخ‌دنده مارپیچ

چرخ‌دنده مخروطی

چرخ‌دنده حلزونی

چرخ‌دنده شانه‌ای

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.