آدرس:

کیلومتر6 جاده قدیم کرج، نرسیده به خیابان خلیج، پلاک 694

دنده زنجیر چیست

دنده زنجیر چیست

دنده زنجیر وسیله‌ای است برای انتقال توان دَوَرانی از یک محور به محور دیگر که طی آن، مقدار گشتاور یا سرعت دَوَرانی یا جهت چرخش یا راستای محوری می‌تواند تغییر کند. دنده و زنجیر نیز همین کار را می‌کنند، اما با کیفیتی متفاوتو صنعتی تر …

کاربردهای آن در پمپ ها و بلند کردن اجسام سنگین مانند مصالح ساختمانی و .. همچنین دستگاه هایی صنعتی  استفاده می شده است.

گروه زنجیر صنعتی شایسته فروش و تولید تخصصی انواع زنجیر های صنعتی و دنده زنجیر در ایران میباشد.

دنده زنجیر چیست؟

دنده زنجیر در صنعت، دنده و زنجیر  هر یک به تنهایی معنای کاربردی چندانی ندارند و تنها زمانی که چرخ‌دنده با زنجیر همراه می‌گردد معنا و مفهوم کاربردی می‌یابد. بنابراین چرخ زنجیر یکی از تجهیزات صنعتی و چرخی‌ دندانه‌دار است که ردیف و شبکه‌ای از زنجیرها حول آن قرار می‌گیرد و به واسطه دندانه‌های آن قدرت یا حرکت انتقال می‌یابد؛ بدین صورت که زنجیر همراه با ساختاری که دارد می‌‌تواند در مسیر چرخش چرخ‌دنده با قرارگیری بر شاخک‌ها و دندانه‌های آن، نیروی تولید شده را به چرخ‌دنده‌های بعدی منتقل نماید.

کاربرد چرخ دنده و دنده زنجیر

کاربرد دنده زنجیر

به منظور انتقال قدرت بطور مطمعن و اقتصادی، از دستگاه های چرخ و زنجیر استفاده می شود. از این سیستم همچنین زمانی که فاصله دو محور زیاد است و امکان انتقال حرکت بوسیله چرخ دنده ها وجود ندارد و نیز انتقال حرکت در محل مرطوب و یا گرم صورت می پذیرد و یا امکان نشت روغن وجود دارد به دلیل عدم امکان استفاده از چرخ تسمه ها، استفاده می شود.
با توجه به خواص و قابلیت انتقال قدرت و تنظیم و سرویس، چرخ زنجیرها جایگاهی خاص در بین دستگاه های چرخ دندانه ای و چرخ تسمه دارند.
از محاسن این سیستم در مقایسه با چرخ تسمه ها می توان انتقال قدرت بدون لغزش بر اثر درگیری فرمی، انتقال حرکت با نسبت حرکت دقیق، عدم حساسیت در مقابل افزایش درجه حرارت رطوبت و وجود آلودگی ها و در نهایت نیاز به ساختمان کوچکتر جهت انتقال قدرت برابر را نام برد.
و از معایب آن می توان غیر ارتجاعی بودن، انعطاف ناپذیر بودن در انتقال نیرو، عدم امکان انتقال قدرت بین محورهای غیرموازی و قیمت گران آنها در مقایسه با چرخ تسمه را نام برد.

کاربرد چرخ دنده و دنده زنجیر

انواع دنده زنجیر

چرخ دنده یکی از بهترین و مناسب ترین و ارزانترین روش هایی است که برای انتقال حرکتی در سیستم ها استفاده میشود. کاربرد زنجیر و چرخ دنده در دستگاه های صنعتی دارای مزایا و معایبی است. از مزایای آن میتوان به کشش بسیار بالای آن در انتقال قدرت اشاره نمود و از معایب آن نیز پر سر و صدا بودن آن میباشد. یکی دیگر از کاربردهای زنجیر و چرخ دنده های این سیستم انتقال این است که میتوان به کارخانه های صنعتی ، کارگاهها و موتور سیکلت اشاره نمود. زنجیر و چرخ دنده ها بستگی به میزان فشار و قدرت در دستگاه ، جهت انتقال نیرو در سایزهای مختلف استفاده میشوند.

زنجیر و چرخ

اگر بخواهید حرکت دو چرخ را که از هم فاصله دارند، باهم هماهنگ کنید، باید یک چرخ‌دنده بزرگ بین آن‌ها قرار دهید تا میان آن‌ها ارتباط برقرار کنید، در این حالت جهت چرخش دو چرخ یکسان خواهد بود، اما اگر بخواهید این هماهنگی در گردش در جهت عکس هم باشند، باید دو چرخ‌دنده کوچک‌تر استفاده کنید.

در هر دو حالت گفته‌شده،  به تعدادی چرخ‌دنده اضافی نیاز است و این چرخ‌دنده‌ها  به محورهای جدیدی نیاز دارند،  پس استفاده  از این  روش‌ها و درواقع استفاده از چند چرخ‌دنده،  وزن دستگاه   را افزایش می‌دهد که این موضوع مطلوب نیست. برای حل این مشکل، از  زنجیر یا تسمه می‌توان استفاده کرد.

از مزایای استفاده از زنجیر، وزن سبک‌تر آن نسبت به چرخ‌دنده است و اینکه  می‌توان یک زنجیر  را به چندین چرخ‌دنده بست تا همه آن‌ها باهم  به گردش درآیند، به‌عنوان‌مثال در  موتور ماشین دینام و دو میل  بادامک با استفاده از یک تسمه می‌چرخند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.