آدرس:

کیلومتر6 جاده قدیم کرج، نرسیده به خیابان خلیج، پلاک 694

هوزینگ بلبرینگ چیست؟

هوزینگ بلبرینگ چیست؟

هوزینگ بلبرینگ چیست؟

در این مطب به مواردی چون : هوزینگ بلبرینگ چیست؟ کارایی این قطعه در یاتاقان ها چیست؟ هر سوالی که می توانید در مورد هوزینگ بلبرینگ داشته باشید  پاسخ داده ایم

هوزینگ بلبرینگ از قسمت‌های جدانا شدنی هر سیستم یاتاقان بندی است. گاهی هوزینگ بلبرینگ در داخل قطعاتقرار داده می‌شوند و گاهی لازم است به دلایلی هوزینگ بلبرینگ‌ها، یک قطعه جدا باشد. در این مطلب با انواع آن اشنادمی‌شویم .

هوزینگ بلبرینگ درواقع یک قطعه دقیق و ایده آل برای نگه‌داری بلبرینگ است. هوزینگ بلبرینگ یک‌ت که عملاً بسته آب‌ بند و مهر و موم شامل یک بلبرینگ و هوزینگ از جنس آهن یا فولاد است که به‌صورت پرسی در هم مونتاژ شده است و در اشکال مختلف یافت می‌شود. سطح بیرونی بلبرینگ و سطح داخلی هوزینگ کروی شکل هستند و طوری طراحی‌شده‌اند که قابلیت خودمیزانی دارند. ویژگی اصلی هوزینگ بلبرینگ این است که به‌صورت دوبلکس از هر دو طرف مهروموم‌شده و اجازه ورود روغن، گردوخاک و … را به داخل هوزینگ بلبرینگ نمی‌دهد. در زیر با انواع مختلف آن‌ها آشنا می‌شوید.

هوزینگ بلبرینگ چیست؟

کاربرد هوزینگ بلبرینگ چیست؟

می توان گفت که هوزینگ بلبرینگ به عنوان یک قطعه برای نگه داری انواع بلبرینگ ها و یاتاقان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

هوزینگ بلبرینگ یک تکه چیست؟

همانطور که قبلا اشاره شده هوزینگ بلبرینگ ها به دو صورت ارائه می شوند و اما هوزینگ بلبرینگ های یک تکه شامل یک عدد بلبرینگ به همراه هوزینگ می باشد که به صورت بسته بندی که کاملا آب بند می باشد ارائه می گردد.این نوع از هوزینگ بلبرینگ ها دارای جنسی آهنی و یا فولادی طراحی و ساخته شده اند که به صورت پرس شده ، مونتاژ گردیده و در انواع مختلف ارائه می شوند.و البته این نکته نباید فراموش شود که هوزینگ ها امکان خود میزانی خواهند داشت و این به دلیل کروی بودن سطح بیرون بلبرینگ و همچنین سطح داخلی هوزینک می باشد.

از مهم ترین ویژگی های هوزینگ بلبرینگ می توان به این نکته اشاره نمود که هوزینگ بلبرینگ ها از هر دو سمت و به صورت دوبلکس ، مهروموم شده اند و این کار به دلیل عدم ورود روغن و گردو خاک و هر نوع الودگی به داخل این قطعه می باشد.

کاربرد هوزینگ بلبرینگ چیست؟

هوزینگ بلبرینگ ساده

این هوزینگ ها برای نصب روی بلوک‌های قطعات طراحی‌شده‌اند. آن‌ها شایع‌ترین نوع هوزینگ به شمار می‌آیند و به‌طور گسترده‌ای برای انواع تجهیزات انتقال نیرو و ماشین‌آلات استفاده می‌شوند.

هوزینگ فلنج مربعی

هوزینگ فلنج مربعی دارای فلنجی مربعی شکل در زیر خود است که می‌تواند به‌راحتی بر روی یک دستگاه با چهار پیچ و مهره نصب شود. با داشتن محل نصبی ساده، این نوع از هوزینگ به‌طور گسترده‌ای در صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرد.

هوزینگ بلبرینگ بیضی شکل

این هوزینگ ها دارای فلنج های بیضی‌شکل هستند که می‌توانند به‌راحتی با دو پیچ بر روی یک ماشین نصب شوند. این نوع از هوزینگ بلبرینگ برای دستگاه‌هایی که فضای نصب یاتاقان محدود است و یا جایی که لازم است فاصله‌ی بین شفت‌ها کم باشد بسیار مناسب است. طور کلی در این هوزینگ ها فاصله بین سوراخ‌های فلنج با فاصله بین سوراخ‌های قطری در هوزینگ فلنج مربعی برابر است. ساخت فلنج معمولا به صورت ریخته گری می باشد.

انواع هوزینگ بلبرینگ یا یاتاقان بلبرینگ (یاتاقان یک پارچه)

۱) یاتاقان UCP

یاتاقان UCP یکی از پرکاربرد ترین نوع هوزینگ بلبرینگ در صنعت می باشد و به صورت زیاد در تجهیزات انتقال نیرو ، گیربکس های صنعتی و … مورد استفاده قرار می گیرند. یاتاقان UCP در صنعت به اختصار P خوانده می شود مثلاً یاتاقان P204  و ….

۲) یاتاقان UCF هوزینگ فلنج مربعی

یاتاقان UCF نیز کاربرد خاص خودش را در صنعت دارد و توسط چهار پیچ روی سطح دیگر بسته می شوند. یاتاقان UCF با یاتاقان های UCFC و UCFL هم خانواده است.

۳) یاتاقان UCFL هوزینگ بلبرینگ بیضی شکل

کاربرد این یاتاقان UCFL شبه هورینگ فلج مربعی است با این تفاوت که در جاهایی که فضا کمتر است مورد استفاده قرار میگیرد و توسط دو پیچ روی سطح بسته میشود .

۴) یاتاقان UCFC یاتاقان دایره‌ایی شکل

یاتاقان UCFC با با یاتاقان های UCF و UCFL هم خانواده است . و شکل ظاهری آن دایره ایی شکل است .

شماره فنی یاتاقان ها و هوزینگ بلبرینگ به چه صورت است؟

به صورت کلی شماره فنی یاتاقان ها به صورت دو مشخصه که مشخصه ابتدای آن مشخص کننده نوع یاتاقان و مشخصه دوم مدل و شکل هوزینگ بلبرینگ است نمایش داده می شود و مشخصه ها بعدی به جزییات آن یاتاقان می پردازد . برای مطالعه نحوه شماره گذاری بلبرینگ ها ، مقاله شماره فنی بلبرینگ ها مطالعه شود .

در اینجا شماره فنی یاتاقان UCP 207 را برای آموزش بررسی میکنیم .

همانطور که در عکس زیر مشخص است UC در ابتدای شماره فنی به معنای یاتاقان استوانه‌ایی شکل با جای پیچ است .

حرف P به معنای ساده بودن یاتاقان است .

و قسمت عددی آن از دو بخش تشکیل شده است ۰۷ + ۲ که عدد دو به معنی بارگذاری متوسط یاتاقان است .

نکتـــه : برای مشخص شدن بارگذاری یاتاقان ها از دو کد عدد ۰ و ۲ تشکیل شده است که عدد ۰ به معنای بارگذاری سبک و عدد ۲ به معنای بارگذاری متوسط است .

یاتاقان صنعتی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.