آدرس:

کیلومتر6 جاده قدیم کرج، نرسیده به خیابان خلیج، پلاک 694

چرخ زنجیر در صنایع

چرخ زنجیر در صنایع

چرخ زنجیر

چرخ زنجیر وسیله‌ای است برای انتقال توان چرخشی  از یک محور به محور دیگر که طی آن، مقدار گشتاور یا سرعت حرکت چرخشی  یا جهت چرخش یا راستای محوری می‌تواند تغییر کند. و راحت تر انجام شود . دنده و زنجیر نیز همین کار را می‌کنند، اما با کیفیت بهتر که کارایی دستگاه را افزایش میدهد.

کاربردهای آن در پمپ ها و بلند کردن اجسام سنگین مانند مصالح ساختمانی و .. همچنین انتقالات صنعتی در انواع تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.

گروه شایسته با توان بالای علمی در راستای تولید انواع زنجیر دنده و چرخ دنده در سایز ها و الیاژ های مختلف سهم بسزایی در تولید این قطعه داشته و نیاز های انواع گروه های صنعتی از این قطعه را براورده نموده است

چرخ زنجیر صنعتی

چرخ زنجیر چرخی دندانه دار است که بر روی آن انواع شبکه‌ای از زنجیر یا چرخ ممتدها قرار دارند. به هر چرخی که با مکانیزم زنجیر روی آن همراه باشد چرخ زنجیر گویند. چرخ زنجیرها به گونه گسترده در انواع دوچرخه، موتورسیکلت و خودرو و دیگر ماشینهایی که برای انتقال حرکت چرخش به دور محور ثابت میان دو یا چند شفت چرخان استفاده می‌شوند. از تسمه تایمها برای انتقال قدرت در چرخ زنجیرها نیز استفاده می‌شود.

چرخ زنجیر در صنایع - چرخ زتجیر صنعتی

کاربرد چرخ زنجیر

  • انتقال قدرت و حرکت
  • جابه‌جایی مواد و اجسام
  • اهداف زمان‌بندی

انتقال حرکت مکانیکی

چرخ زنجیر یکی از بهترین، مناسب‌ترین و ارزان‌ترین روش‌هایی است که در صنعت برای انتقال حرکت و قدرت مکانیکی در سیستم‌ها و کشیدن و بلند کردن اجسام استفاده می‌شود، در بحث انتقال نیرو، می‌توان از انواع کوپلینگ‌ها، تسمه‌ها و یا گیربکس‌ها (جعبه‌دنده‌ها) نیز استفاده کرد، اما استفاده از چرخ زنجیر صنعتی از لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و علاوه بر عدم بهره گیری از فن‌آوری پیچیده یا خاص، با انتقال مطمئن و راندمان بالای نیرو همراه است.

هماهنگ‌سازی حرکات

همچنین از انواع چرخ زنجیرها به عنوان وسیله‌ای برای هماهنگ‌سازی حرکات زمانی مانند سیستم زمانبندی سوپاپ در موتورهای چهار چرخ استفاده می‌شود.

چرخ زنجیر در صنایع - چرخ زتجیر صنعتی

چرخ زنجیر در صنایع

از جمله صنایعی که از چرخ زنجیر بهره می‌برند می‌توان به صنعت اتومبیل، صنایع کشاورزی، غذایی، الکترونیک، فولاد، صنایع شیمیایی، دوچرخه و صنایع موتورسیکلت اشاره کرد که به واسطه طراحی تکنولوژی و روش‌های جدید تولیدی، نیازمند بهره‌گیری از انواع عملکردهای این وسیله هستند. در ضمن نوع تخصصی آن را می‌توان در شرایط محیطی سخت (برای مثال در حضور گرد و غبار، محیط‌های خورنده، آب دریا و غیره) به کار بست.

چرخ زنجیر ها جهت انتقال نیرو و سایر اهداف کاربردی، بسته به میزان فشار و قدرت، در ابعاد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این انتقال می‌تواند شامل گستره وسیعی از عملکرد‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی و حتی امور جاری در زندگی روزمره از جمله انتقال نیرو در یک دوچرخه‌ی ساده تا به حرکت در‌آوردن محور‌ها و شفت‌های سنگین و پیچیده‌ی صنعتی باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.