آدرس:

کیلومتر6 جاده قدیم کرج، نرسیده به خیابان خلیج، پلاک 694

کاربرد کوپلینگ های صنعتی

کاربرد کوپلینگ های صنعتی

کوپلینگ های صنعتی قطعه‌ای است که برای اتصال دو شفت به یکدیگر استفاده می‌شود. کوپلینگ وسیله ای برای محور کردن موتور و شفت پمپ می باشد کوپلینگ ها در حقیقت برای موتورهای سانتری فیوژ، پمپ های سانتری فیوژ ، پمپ کلوز (pomp close) که شفت و موتور به صورت کسری قرار دارد توسط کوپلینگ متصل می باشد.

کوپلینگ ها حرکت دورانی موتور را به شفت پمپ منتقل کرده و باعث چرخش شفت و پروانه می شود،قبل اتصال کوپلینگ موتور شفت پمپ و موتور را باید از هم محور بودن این دو اطمینان حاصل کرد. کوپلینگ ها وظیفه دارند قدرت، گشتاور و سرعت یک محور یا شفت را (یعنی از محور محرک) به شفت یا محور دیگر (محور متحرک) منتقل کنند.

کوپلینگ یک المان مکانیکی است که دو محور (شفت) را به یکدیگر متصل می‌کند تا از این طریق، گشتاور از یک شفت به دیگری منتقل شود. تفاوت‌های زیادی بین انواع کوپلینگ ها وجود دارد که برای درک بهتر این تفاوت‌ها باید در ابتدا آن‌ها را دسته‌بندی کنیم. به همین دلیل، در این مطلب به بررسی وظایف کوپلینگ‌ها و انواع ‌آن‌ها می‌پردازیم و دسته‌بندی‌های مختلف این المان‌های مکانیکی را نیز بررسی می‌کنیم.

کاربرد کوپلینگ های صنعتی

انتقال قدرت‌ از یک محور به محور دیگر

دلیل اصلی استفاده از کوپلینگ، اتصال «شفت پیش‌ران» یا محرک به «شفت متحرک»است. تولید دستگاهی که تنها یک شفت داشته باشد دشوار است و به همین از کوپلینگ برای اتصال شفت‌ها و انتقال قدرت استفاده می‌شود چراکه بدون استفاده از این وسیله، هزینه‌هایی زیادی باید صرف دقت طراحی و تولید شود. همچنین در صورت خرابی دستگاه، کل شفت باید تعویض شود که همین امر نیز، تعمیر و نگهداری آن‌‌ها را دشوار می‌سازد.

در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که اگر از یک شفت در طراحی دستگاه استفاده شود، سرهم‌بندی (مونتاژ) و حمل و نقل آن بسیار دشوار خواهد بود و در صورت خرابی، کل مجموعه محور باید تعویض شود.

کاربرد کوپلینگ های صنعتی

جذب ارتعاشات

به هنگام گردش موتور، ضربه‌ها و ارتعاشاتی به اجزای مختلف دستگاه وارد می‌شود. به طور مثال، اگر ارتعاشات موتور در بخش محرک به یک «پیچ ساچمه‌ای» وارد شود، سبب انحراف دستگاه از موقعیت اصلی خود و در نتیجه، کاهش عملکرد آن می‌شود. همچنین، در صورتیکه دستگاهی بدون کوپلینگ، ارتعاش یا ضربه‌ای از بیرون دریافت کند، این ضربه ممکن است به طور مستقیم به موتور وارد و سبب خرابی آن شود.

عدم انتقال حرارت

به هنگام استفاده از موتور، حرارت زیادی تولید می‌شود. زمانی که این حرارت به بخش متحرک دستگاه مانند پیچ ساچمه‌ای وارد شود، در اثر حرارت، منبسط می‌شود و طول آن تغییر می‌کند. در اثر این اتفاق، محل دقیق اجزای دستگاه دچار تغییر خواهد شد و بر عملکرد کلی دستگاه، تاثیرگذار خواهد بود.

انواع کوپلینگ ها

همانطور که گفته شد، برای آشنایی بیشتر با کوپلینگ‌ها باید آن‌ها را دسته‌بندی کرد. کوپلینگ‌ها را می‌توان به دو نوع «صلب» و «انعطاف‌پذیر»قسیم‌بندی کرد که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

کوپلینگ صلب

این نوع از کوپلینگ‌ها، انتقال گشتاور را به بهترین شکل انجام می‌دهند که معمولا به صورت «فلنج» (Flange) یا طوقه‌های طویل وجود دارند. البته این نوع کوپلینگ‌ها تنها زمانی قابل استفاده خواهد بود که هر دو شفت، به طور دقیق با یکدیگر همراستا باشند. همچنین، کوپلینگ‌های صلب نیازی به روان‌کاری ندارند.

کوپلینگ انعطاف پذیر

این نوع از کوپلینگ‌ها نیز گشتاور را بدون لغزش منتقل می‌کنند و زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که دو شفت در یک راستا نباشند. این نوع از کوپلینگ‌ها را می‌توان بسته به نوع اصلاح عدم انطباق شفت‌ها، به دو دسته دیگر تقسیم کرد یعنی کوپلینگ‌هایی که از خمش در یک یا چند جزء خود بهره می‌برند یا کوپلینگ‌هایی که از حالت کشویی در اجزای خود کمک می‌گیرند.

برخی از انواع کوپلینگ ها نیز از هر دو روش در طراحی خود استفاده می‌کنند. برای کاهش خوردگی کوپلینگ‌هایی که از حالت کشویی بهره می‌برند باید از روش‌های روغن‌کاری کمک گرفت.

انواع کوپلینک در گروه شایسته

کوپلینگ HRC

کوپلینگ HRC شامل 2 نیمه چدن است که با استفاده از هر دو بوش مخروطی نصب شده روی توپی (H Flange) یا روکش (F Flange) به شافت ها متصل می شوند. بین این دو نیمه یک “عنکبوت” لاستیکی قرار دارد که به عنوان کمک فنر عمل می کند. کار این قطعه لاستیکی، جذب لرزش ها و ارتعاشات ناشی از فعالیت ماشین های صنعتی می باشد. اتصالات HRC امکان انحراف موازی محدود (0.5 میلی متر) و عدم انطباق محوری (1.5 میلی متر) را فراهم می کند. می توان در شافت هایی با بوش مخروطی تا سوراخ 90 میلی متر یا شافت تا 130 میلی متر را در صورت انحراف از کلید استفاده کرد.

فروشگاه کوپلینگ های صنعتی شایسته - کوبلینگ HRC
کوبلینگ HRC

کوپلینگ UCC

کوپلینگ UCC از یک جزء پلاستیکی  و یک جزء چدنی بسیار مقاوم تشکیل شده است که حالت نر و مادگی دارد. جزء چدنی حالتی دندانه دار داشته و درون جزء پلاستیکی قرار می گیرد. با این کار عمل انتقال نیرو به گیربکس به بهترین شکل ممکن صورت می گیرد و از اتلاف انرژی جلوگیری خواهد شد. این محصول همچنین با نام های کوپلینگ دنده خورشیدی یا کوپلینگ هزار خاری هم شناخته می شود.

کوبلینگ UCC
کوبلینگ UCC

کوپلینگ KB

کوپلینگ KB نوعی از کوپلینگ است که در آن دندانه های یک طرف از کوپلینگ در سوراخ های موجود در سمت دیگر قرار می‌گیرد و می تواند نیروی گشتاور زیادی را برای کاربر فراهم کنید. این نوع از کوپلینگ بسیار کاربردی بوده و در صنایع مختلف به کار گرفته می شود.

کوپلینگ KB
کوپلینگ KB

کوپلینگ روتکس

کوپلینگ روتکس یک کوپل انعطاف پذیری پیچشی است که برای انتقال گشتاور مثبت طراحی شده است. این کوپلینگ از دو قطعه فلزی که یک قطعه رابط الاستیکی پلی اورتان در بین آن ها قرار گرفته است تشکیل شده است. رابط الاستیکی پلی اورتان به شکل ستاره بوده و پره های آن می تواند انرژی و لرزش های وارده را کاهش دهد. کوپلینگ روتکس همزمان با انتقال گشتاور، لزرش‌های پیچشی را کاهش داده و ضربه‌های وارده را جذب می کند. به همین دلیل در صنعت بسیار محبوب بوده و کاربردهای زیادی دارند.

کوبلینگ روتکس
کوبلینگ روتکس
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.